Thursday 5 January 2012

biakan aku hanyut...

bismillah hirohmanirrahim....
assalamualaikumm....
arini aku nak tulis cikit tentang "ukhwah fillah"

kita sendiri memerlukan teman untuk hidup..
bahkan kita amat memerlukan mereka dalam menentukan jalan hidup kita...
sb itu timbulnya perkataan"peer pressure"(y dok tulis dale karngan dlu la)
so, dalam konteks ini..kita perlukan seorang kwn y akan memandang kita dari segi baik dan buruk..


sukarnya untuk kita untuk mencari seornang kwan y berkawan dengan kita lillahitaala..
kwn ini diibaratkan satu cermin untuk kita...
seorang manusia tidak mampu untuk melihat semua kekhilafannya..
namun jgnlah itu agenda kita untuk mencari salahnya
(bukan itu namanya konsep ukhwah)
berniatlah untuk kita menegurnya..

"ukhwah ini bermaksud
kesatuan hati,fikiran,akal ,perasaan dah jiwa">>ustaz nizam

kita juga harus faham...
konsep ukhwah itu sendiri...
>aku menegur kamu bukanlah aku dari golongan y baik<
>aku melihat kekhilafanmu bukanlah aku xpernah buat salah..<
jika anda rasa sygkan kwn anda.. ukhwah fillah... berikan mereka manfaat dari persahabatn..
bg kita seorang kwn ckup untuk.....
>> ada teman dalam kelas...
>> makan berteman
>>ptus cinta kwn tulong cari y baru
>>nk jlan sorng malu..

memang inilah sifat kita,,
namun xsalah kalau kita perlanjutkan niat kita.,,
aku berkawan dengan dia sebab ..
ak sygkan dia...
dan aku ingin selalu menjadi sahabatnya
tnpa memperlihatkan balasan...
walaupom kita ni dimaki for certain thing namun kita haruslah
sabar..kerana kita telah mengikat tali persaudaraan itu
dan hukum mengatakan
haram bagi seseorang memutuskan persahabatan itu...
bahkan berdosa bagi kita jika tidak bertegur sapa selama 3 hari


tapi kena lah faham pla..
batasan ukhwah itu..
walaupom kita disuruh berukhwah tp bia lah y xmendatngkan fitnah
mksud sy disini ialah lelaki n perempuan...
xsalh nk berkawan tp harus menjaga pergaulan itu..
dan jika seseornag itu menolak untuk berkwan..
jgn anggp mereka menolak untuk berukhwah..
namun anggp la mereka ini hendak menjaga ikhtilat...

dan sebagai kita mklum,..
dengan berkawan dengan lelaki inilah y menimbulkan perasaan hati..
kerana itulah kita hendaklah menjaga perbatasan itu...


ukhwah fillah,abdan adban..
alhamdulilah...
harap mendapat manfaat..
dan jika sy tersalah..
betulkan sy..
adakn konsep ukhwah tu....


last>> jom ikuti cerita ini
ukhwah fillah
                              







No comments:

Post a Comment