Friday 16 March 2012

mampukah aku?

tak dapat tidur..
hummm...
sesekali layan video ni boleh gak..
so aku pom  cari my top video kat you tube..
mesti kenal kan you tubers tu.. mathlutfi, inianwarhadi, aiman azlan..
tengah layan punya best tengok..
video dorang memang best..

n jumpa lagi yang lagi manfaat..
so deep..
nnaty korang cari lah erk..

in this tahajjud time..
aku terfikir mampukah aku melaksanakan seperti yang mereka listkan itu..

1. solat
kita harus jaga solat..
solat itu tiang agama
seperti firman Allah..
"sesungguhnya solat itu mecegah dari melakukan mungkar"


2. cintai ilmu..
kita mencari ilmu hanya untuk peperiksaan sahaja..
aku sendiri akui...
aku tidak ingat dah apa yang diajar untu semester lepas..
humm...
mampukah aku beramal dengan ilmu aku itu?
seperti sabda Rasulullah
" tuntutlah ilmu kenegeri china"

3. manfaat kawan.
ramai yang terlupa akan konsep ukhwah fillah..
dan aku pun dapati ramai yang berkawan hanya sekadar kawan..
tidak memahami konsep kawan itu sebenarnya..
hadis riwayat bukhari
Rasululah bersabda yang bermaksud
"tidak sempurna iman sebahagian kamu selagi mana dia tidak menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi drinya"



4 akhlak..
kata orang putis"well behaved"
dan kita sebagai orang islam pun sendri telah disuruh menjaga peribadi..
peribadi yang baik merupakan pakaian yang terbaik untuk insan..
hatta nabi Muhammad S.A.W pun ketika menyampaikan dakwah baginda bermula dengan membentuk akhlak. tidak dengan cara yang mendadak..

5. relationship with Allah..
last but not least..
dan ia merangkumi semua diats...
"buat lah apa yang disuruh, dan jauhilah apa yang dilarang"
konsep memang senang secar praktikalnya?
humm......
lets us  think together..

MAMPUKAH AKU?

 

No comments:

Post a Comment